Informacje o projekcie

Tytuł projektu: Kujawsko-Pomorskie Jestem Eko
Nr projektu: FEKP.02.15-IZ.00-0004/23

Projekt współfinansowany w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027” z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Działanie FEKP.02.15 zwiększenie potencjału przyrodniczego w regionie, cel szczegółowy EFRR/FS.CP2.VII – Wzmacnianie ochrony i zachowania przyrody, różnorodności biologicznej oraz zielonej infrastruktury, w tym na obszarach miejskich oraz ograniczanie wszelkich rodzajów zanieczyszczenia.

Wartość projektu: 3 807 622,25 zł
Dofinansowanie z UE: 3 236 478,91 zł

Cel główny projektu:
Celem głównym projektu jest wzmacnianie ochrony i zachowania przyrody, różnorodności biologicznej oraz ograniczanie zanieczyszczeń na obszarze woj. kujawsko-pomorskiego poprzez zwiększenie świadomości ekologicznej i wiedzy społeczeństwa oraz ukształtowanie właściwych postaw i zachowań w zakresie ochrony środowiska.
Cele szczegółowe to m.in.:
– podniesienie poziomu świadomości ekologicznej społeczeństwa, co pozytywnie wpłynie na środowisko przyrodnicze regionu,
– ograniczenie degradacji siedlisk przyrodniczych zwierząt i roślin wynikające z odpowiedzialnych zachowań i działalności człowieka,
– usprawnienie i rozszerzenie działalności ośrodka edukacji ekologicznej,
– kształtowanie nawyków kultury ekologicznej oraz odpowiedzialności za ochronę dóbr przyrody.
Projekt ma na celu wspieranie i promocję inicjatyw społecznych w sferze ochrony środowiska, poprzez działania informacyjno-edukacyjne, co zwiększy poziom świadomości ekologicznej mieszkańców bez względu na płeć.

Wsparciem objęte zostaną następujące grupy docelowe:

Projekt skierowany jest bezpośrednio do mieszkańców woj. kujawsko-pomorskiego.
Wśród głównej grupy docelowej można wyszczególnić:
– rodziny z dziećmi,
– dzieci i młodzież szkolna,
– osoby starsze: osoby w wieku 60+,
– szkoły,
– internauci.
Projekt jest skierowany do szerokiego grona odbiorców bez względu na płeć, rasę, pochodzenie etniczne, religię, światopogląd, niepełnosprawność, wiek czy orientację seksualną;

Zadania realizowane w ramach projektu:
1. Doposażenie Centrum Edukacji Ekologicznej Atmosfera
Działania inwestycyjne dotyczą doposażenia ośrodka prowadzącego działalność w zakresie edukacji ekologicznej tj. Centrum Edukacji Ekologicznej – Atmosfera w Toruniu. Doposażenie ośrodka edukacji ekologicznej ma kluczowe znaczenie dla skuteczności i efektywności nauczania o środowisku. Nowoczesne narzędzia i materiały dydaktyczne ulepszają jakość edukacji, ułatwiając zrozumienie zagadnień ekologicznych, czyniąc naukę bardziej angażującą.
Zakupione wyposażenie służyło będzie do realizacji zaplanowanych w projekcie działań informacyjno-edukacyjnych, utworzenia „Wioski Miodowej” oraz warsztatów z budowy budek lęgowych:
1) ekran Led
2) oświetlenie Sceniczne
3) scena mobilna
4) nagłośnienie sceniczne
5) namioty (4 sztuki)
6) ule z obsadą – 3 zestawy
7) domy dla zapylaczy (2 sztuki)
8) ul inhalacyjny
9) sprzęt pszczelarski (zestaw)
10) ule dydaktyczne (2 sztuki)
11) tablice dydaktyczne
12) nasadzenia miododajne
13) stół warsztatowy na kółkach (4 sztuki)
14) wkrętarka wraz z zestawem akumulatorów (4 zestawy)
15) pilarka stołowa
16) wiertarka stołowa
Utworzona w ramach projektu „Wioska Miodowa”, będzie skupiała się na edukacji dzieci i młodzieży na temat roli zapylaczy. Inwestycje w ule, sprzęt pszczelarski i domy dla zapylaczy są kluczowe dla wspierania miejscowej populacji pszczół i innych zapylaczy. To również tworzy praktyczne doświadczenia dla uczestników projektu. Posiadanie odpowiednich materiałów dydaktycznych jest kluczowe dla skutecznej edukacji. „Wioska Miodowa” ma potencjał przynieść długotrwałe korzyści dla środowiska, społeczności lokalnej i przyszłych pokoleń poprzez edukację, ochronę zapylaczy i promowanie zrównoważonych praktyk.
W ramach projektu zaplanowano również realizację warsztatów z budowy budek lęgowych dla dzieci i młodzieży. Zakupione stoły warsztatowe, wkrętarki, pilarki stołowe, wiertarki stołowe i inne narzędzia, przyczynią się do edukacji ekologicznej, kształtowania postaw proekologicznych oraz rozwijania praktycznych umiejętności u dzieci i młodzieży.

2. Ogród deszczowy wraz z 3 warsztatami edukacyjnymi W ramach projektu zaplanowano budowę 3 ogrodów deszczowych przy wybranych budynkach Centrum Edukacji Ekologicznej Atmosfera. Ogrody stanowić będą ważny element edukacyjny podczas prowadzonych w Centrum warsztatów przyrodniczo – edukacyjnych.

3. Kujawsko-Pomorska Eko E-szkoła W ramach zadania planowane jest tworzenie materiałów filmowych o tematyce ekologicznej i publikację ich na platformie YouTube. Utworzone materiały filmowe z zakresu edukacji ekologicznej, będą wykorzystywane w działaniach Centrum Edukacji Ekologicznej Atmosfera zarówno w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu.

4. Warsztaty ekologiczne – 5 tematów
W ramach zadania zaplanowano realizację warsztatów terenowych dla uczniów przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
W ramach warsztatów zostaną podjęte zagadnienia związane z ładem przestrzennym, zanieczyszczeniem powietrza, zachowaniem bioróżnorodności w miastach, w tym w szczególności ptaków i ssaków żyjących w mieście. Zakres tematyczny warsztatów będzie obejmował w szczególności zagadnienia:
– zmiany klimatu – przyczyny, skutki, prognozowane scenariusze,
– adaptacja do zmian klimatu,
– ochrona różnorodności biologicznej,
– ochrona krajobrazu,
– ochrona powietrza, w tym niska emisja,
– wpływ człowieka na stan środowiska – zrównoważony rozwój gospodarczy i społeczny.

5. Warsztaty ekologiczne – Zapylacze w mieście
W ramach zadania zaplanowano przygotowanie i przeprowadzenie warsztatów z zakresu ochrony dzikich zapylaczy dla dzieci i młodzieży szkolnej. Podczas warsztatów uczestnicy m.in. poznają podstawowe gatunki owadów zapylających, występujących w miastach oraz na terenach wiejskich, nauczą się je rozpoznawać, zastanowią się nad ich rolą w przyrodzie a także gospodarce człowieka.

6. Warsztaty ekologiczne – Budki lęgowe
Uczestnicy warsztatów poznają gatunki ptaków najczęściej występujące w Polsce, w tym w szczególności ptaki związane z ekosystemem miejskim. Zapoznają się z ich wyglądem oraz wydawanymi przez nie odgłosami. Następnie odbędzie się spacer ornitologiczny z lornetkami. Własnoręcznie (pracując w grupach) zbudują budki lęgowe dla ptaków, które będą mogli zawiesić w swoich placówkach oświatowych lub w ogólnodostępnych miejscach.

7. Akcja Antysmogowa dla szkół z województwa kujawsko-pomorskiego
W ramach zadania zaplanowano przygotowanie i przeprowadzenie akcji antysmogowej w szkołach województwa kujawsko – pomorskiego. Spośród szkół zlokalizowanych na terenie województwa kujawsko – pomorskiego, które wyjątkowo mocno narażone są np. ze względu na ukształtowanie terenu lub istniejącą infrastrukturę, zabudowę, na niską emisję – wybranych zostanie 20 placówek. Wybrane szkoły otrzymają przenośne czujniki pyłów zawieszonych PM 2,5 oraz PM 10, które umożliwiają monitorowanie czystości powietrza.
Działanie ma na celu podniesienie świadomości ekologicznej społeczeństwa w zakresie ochrony środowiska przyrodniczego w tym przede wszystkim wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie oraz środowisko naturalne, uświadomienie ludziom zagrożenia dla zdrowia ludzi i środowiska wynikającego z użytkowania niskosprawnych lokalnych przestarzałych palenisk węglowych i lokalnych ciepłowni, spalania najgorszych gatunków węgla i odpadów nieprzystosowanych do tego w paleniskach, pokazanie korzyści zdrowotnych i społecznych wynikających z ograniczenia niskiej emisji a przede wszystkim wspieranie działań mających na celu zwiększenie zaangażowania społecznego oraz poziomu odpowiedzialności indywidualnej w obszarze ochrony środowiska oraz zmianę codziennych nawyków wpływających pośrednio lub bezpośrednio na ograniczenie niskiej emisji.

8. Strona internetowa i media społecznościowe W ramach zadania zaplanowano utworzenie i prowadzenie strony internatowej oraz social mediów. Strona internetowa oraz media społecznościowe projektu ekologicznego zostaną zaprojektowane jako interaktywne i edukacyjne platformy, propagujące świadomość ekologiczną.

9. Konkurs fotograficzny/filmowy
Na konkurs należy przysłać zdjęcie lub film ukazujące przyrodnicze ciekawostki woj. kujawsko-pomorskiego, gatunki roślin, zwierząt, grzybów występujących na terenie woj.
kujawsko-pomorskiego. W ramach działania stworzony zostanie szczegółowy regulamin
konkursu określający sposób przygotowania, złożenia, oceny i przyznania nagród.

10. Konkurs ekologiczny: esej/pomysł/wynalazek/kreacja Konkurs będzie polegał na przygotowaniu eseju/pomysłu/wynalazku/kreacji dotyczącego rozwiązania problemu ekologicznego, w tym problemów związanych z ładem przestrzennym, zanieczyszczeniem powietrza, zachowaniem bioróżnorodności w miastach, w tym w szczególności owadów zapylających i ptaków. W ramach działania stworzony zostanie szczegółowy regulamin konkursu określający sposób przygotowania, złożenia, oceny i przyznania nagród.

11. Festiwale i pikniki edukacyjne W ramach projektu zorganizowane zostaną 2 edycje trzydniowego festiwalu ekologicznego oraz 2 pikniki ekologiczne.
Celem Festiwali i pikników będzie prezentacja właściwych zachowań społecznych w odniesieniu do dziedzictwa przyrodniczego regionu. Festiwale i pikniki zostaną zorganizowane na terenie ECWM w Toruniu w plenerze na terenie Bastionu I Menniczego przy ul. Wola Zamkowa 12A i św. Jakuba w Toruniu.

12. Współpraca międzynarodowa
Europejskie Centrum Współpracy Młodzieży współpracuje z partnerami zagranicznymi. W ramach zadania zaplanowano 3 wizyty u partnerów zagranicznych z UE i obszaru EOG. Celem wizyty ma być wymiana doświadczeń, w szczególności w aspekcie organizacji ośrodków edukacji przyrodniczo -ekologicznej, dostępnych materiałów dydaktycznych, świadomości ekologicznej w tematach zwiększenia wiedzy na temat, zmian klimatu (w tym adaptacji do tych zmian) oraz zanieczyszczenia powietrza (aspekt smogowy).

Rezultaty projektu:
Średnioroczna liczba odbiorców działań edukacji przyrodniczej – 8 696
Zasięg działań/ kampanii edukacyjno-informacyjnych (razem) – 21 740 os.

Projekt jest realizowany zgodnie ze Standardami dostępności dla polityki spójności 2021-2027.

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie